Pierwsze czytanie Am 8, 4-7
Bóg ukarze gnębicieli ubogich
Czytanie z
Księgi proroka Amosa.
Słuchajcie tego wy, którzy gnębicie ubogiego i
bezrolnego pozostawiacie bez pracy, którzy mówicie: « Kiedyż minie nów
księżyca, byśmy mogli sprzedawać zboże? Kiedyż szabat, byśmy mogli otworzyć
spichlerz? A będziemy zmniejszać efę, powiększać sykl i wagę podstępnie
fałszować. Będziemy kupować biednego za srebro, a ubogiego za parę sandałów i
plewy pszenicy będziemy sprzedawać ».
Przysiągł Pan na dumę Jakuba: « Nie zapomnę
nigdy wszystkich ich uczynków ».
Oto słowo Boże.
Psalm responsoryjny Ps 113
(112), 1-2. 4-6. 7-8 (R.: por. 1 b i 7 b)
Refren: Pana pochwalcie, On dźwiga biednego.
lub: Alleluja.
1 Chwalcie słudzy Pańscy, *
chwalcie imię Pana.
2 Niech imię Pana będzie
błogosławione, *
teraz i na wieki.
Refren.
4 Pan jest wywyższony nad
wszystkie ludy, *
ponad niebiosa sięga Jego
chwała.
6 Kto jest jak nasz Pan Bóg, †
i co ma siedzibę w górze, *
i w dół spogląda na niebo i na
ziemię.
Refren.
7 Podnosi z prochu nędzarza *
i dźwiga z gnoju ubogiego,
8 by go posadzić wśród książąt, *
wśród książąt swojego ludu.
Refren.
Drugie czytanie 1 Tm 2, 1-8
Wspólne błagania za wszystkich ludzi
Czytanie z
Pierwszego Listu świętego Pawła Apostoła do Tymoteusza.
Zalecam przede wszystkim, by prośby, modlitwy,
wspólne błagania, dziękczynienia odprawiane były za wszystkich ludzi: za królów
i za wszystkich sprawujących władzę, abyśmy mogli prowadzić życie ciche i
spokojne z całą pobożnością i godnością. Jest to bowiem rzecz dobra i miła w
oczach Zbawiciela naszego, Boga, który pragnie, by wszyscy ludzie zostali
zbawieni i doszli do poznania prawdy.
Albowiem jeden jest Bóg, jeden też pośrednik
między Bogiem a ludźmi, człowiek, Chrystus Jezus, który wydał siebie samego na
okup za wszystkich jako świadectwo we właściwym czasie. Ze względu na nie ja
zostałem ustanowiony głosicielem i apostołem — mówię prawdę, nie kłamię —
nauczycielem pogan w wierze i prawdzie.
Chcę więc, by mężczyźni modlili się na każdym
miejscu, podnosząc ręce czyste bez gniewu i sporu.
Oto słowo Boże.
Śpiew przed Ewangelią 2 Kor 8, 9
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
Jezus Chrystus, będąc bogaty, dla was stał się
ubogim,
aby was swoim ubóstwem ubogacić.
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
Ewangelia dłuższa Łk 16, 1-13
Przypowieść o nieuczciwym rządcy
+ Słowa
Ewangelii według świętego Łukasza.
Jezus powiedział do swoich uczniów:
« Pewien bogaty człowiek miał rządcę,
którego oskarżono przed nim, że trwoni jego majątek. Przywołał go do siebie i
rzekł mu: “ Cóż to słyszę o tobie? Zdaj sprawę z twego zarządu, bo już nie
będziesz mógł być rządcą ”.
Na to rządca rzekł sam do siebie: “ Co ja
pocznę, skoro mój pan pozbawia mię zarządu? Kopać nie mogę, żebrać się wstydzę.
Wiem, co uczynię, żeby mię ludzie przyjęli do swoich domów, gdy będę usunięty z
zarządu ”.
Przywołał więc do siebie każdego z dłużników
swego pana i zapytał pierwszego: “ Ile jesteś winien mojemu panu? ”
Ten odpowiedział: “ Sto beczek oliwy ”. On mu rzekł: “ Weź swoje
zobowiązanie, siadaj prędko i napisz pięćdziesiąt ”. Następnie pytał
drugiego: “ A ty ile jesteś winien? ” Ten odrzekł: “ Sto korcy
pszenicy ”. Mówi mu: “ Weź swoje zobowiązanie i napisz: osiemdziesiąt ”.
Pan pochwalił nieuczciwego rządcę, że roztropnie postąpił. Bo synowie tego
świata roztropniejsi są w stosunkach z ludźmi podobnymi sobie niż synowie
światła.
Ja także wam powiadam: “ Zyskujcie sobie
przyjaciół niegodziwą mamoną, aby gdy wszystko się skończy, przyjęto was do wiecznych
przybytków.
Kto w drobnej rzeczy jest wierny, ten i w
wielkiej będzie wierny; a kto w drobnej rzeczy jest nieuczciwy, ten i w
wielkiej nieuczciwy będzie. Jeśli więc w zarządzie niegodziwą mamoną nie
okazaliście się wierni, prawdziwe dobro kto wam powierzy? Jeśli w zarządzie
cudzym dobrem nie okazaliście się wierni, kto wam da wasze?
Żaden sługa nie może dwom panom służyć. Gdyż albo
jednego będzie nienawidził, a drugiego miłował; albo z tamtym będzie trzymał, a
tym wzgardzi.
Nie możecie służyć Bogu i mamonie ” ».
Oto słowo Pańskie.
Ewangelia krótsza - Łk 16, 10-13
Nie można służyć Bogu i mamonie
+ Słowa
Ewangelii według świętego Łukasza.
Jezus powiedział do swoich uczniów:
«Kto w drobnej rzeczy jest wierny, ten i w
wielkiej będzie wierny; a kto w drobnej rzeczy jest nieuczciwy, ten i w
wielkiej nieuczciwy będzie. Jeśli więc w zarządzie niegodziwą mamoną nie
okazaliście się wierni, prawdziwe dobro kto wam powierzy? Jeśli w zarządzie
cudzym dobrem nie okazaliście się wierni, kto wam da wasze?
Żaden sługa nie może dwom panom służyć. Gdyż albo
jednego będzie nienawidził, a drugiego miłował; albo z tamtym będzie trzymał, a
tym wzgardzi.
Nie możecie służyć Bogu i mamonie ” ».
Oto słowo Pańskie.
Nikt nie może dwóm panom służyć ...
Niezrozumiałym wydaje się w dzisiejszej Ewangelii to, że Jezus niejako
pochwala nieuczciwość rządcy. Czy chodzi tu jednak o pochwałę nieuczciwości,
czy raczej o pochwałę roztropności w "zarządzaniu niegodziwą mamoną"?
Wszystko co posiadasz jest ci tylko powierzone i do niczego nie możesz sobie
uzurpować prawa własności. Umiej odpuścić, darować tym, którzy są ci coś winni.
Nie dopominaj się o każdy "pożyczony grosz", chciej zobaczyć ludzi
biedniejszych od ciebie i "pożycz im na wieczne nieoddanie", bo
synowie tego świata, bankierzy i przedsiębiorcy, biznesmeni i politycy
przebieglejsi są i mądrzejsi w "zarządzie nieuczciwą mamoną i w
stosunkach z ludźmi podobnymi sobie ..." niż chrześcijanie w
swoich rachunkach. I wiedz przy tym, że nie możesz cieszyć się swoim bogactwem
i dostatkiem tak długo, jak długo są na świcie ludzie biedni i umierający z
głodu.
Jest bowiem całkowitym absurdem fakt, że w tym samym momencie, w
jednym miejscu na świecie umierają z przejedzenia i z nudów dobrzy
chrześcijanie, a w innym miejscu również dobrzy chrześcijanie umierają z głodu!
Jest rzeczą nie do przyjęcia fakt, ze 260 najbogatszych ludzi świata ma na
swoich kontach tyle samo co roczny dochód 3 miliardów najuboższych, a więc
drugiej, biedniejszej połowy ludzkości.
Niesprawiedliwość społeczna współczesnego świata jest jednym z
największych grzechów ludzkości i na nic sympozja, akcje charytatywne, wielkie
słowa, deklaracje i dyskusje. O tym właśnie przypominał nam Papież Jan Paweł II
i być może dlatego między innymi Jego nauczanie było i jest takie niepopularne
wśród żyjących w dostatku wśród ludzi zamożnych i żyjących w luksusach?
Dopóki są na świecie biedni i umierający z głodu, nikt nie ma prawa
być szczęśliwy i zadowolony. Bo nie można służyć Bogu i mienić się uczniem
Chrystusa, a jednocześnie zamykać się w twierdzy obojętności na biedę i
potrzeby innych.
Czy mój dostatek, nawet uczciwie zarobiony jest naprawdę uczciwy,
wobec nędzy innych, którym się gorzej w życiu powiodło? Czy oni nie dlatego
cierpią ubóstwo, że ja mam po prostu za dużo?