Mdr
9,13-18
Flm
1,9b-10.12-17
Jako
stary Paweł, a teraz jeszcze więzień Chrystusa Jezusa - proszę cię za moim
dzieckiem - za tym, którego zrodziłem w kajdanach, za Onezymem. Jego ci
odsyłam; ty zaś jego, to jest serce moje, przyjmij do domu! Zamierzałem go
trzymać przy sobie, aby zamiast ciebie oddawał mi usługi w kajdanach /noszonych
dla/ Ewangelii. Jednakże postanowiłem nie uczynić niczego bez twojej zgody, aby
dobry twój czyn był nie jakby z musu, ale z dobrej woli. Może bowiem po to
oddalił się od ciebie na krótki czas, abyś go odebrał na zawsze, już nie jako
niewolnika, lecz więcej niż niewolnika, jako brata umiłowanego. /Takim jest on/
zwłaszcza dla mnie, ileż więcej dla ciebie zarówno w doczesności, jak w Panu.
Jeśli więc się poczuwasz do łączności ze mną, przyjmij go jak mnie!
A
szły z Nim wielkie tłumy. On zwrócił się i rzekł do nich:
Jeśli
kto przychodzi do Mnie, a nie ma w nienawiści swego ojca i matki, żony i
dzieci, braci i sióstr, nadto siebie samego, nie może być moim uczniem. Kto nie
nosi swego krzyża, a idzie za Mną, ten nie może być moim uczniem. Bo któż z
was, chcąc zbudować wieżę, nie usiądzie wpierw i nie oblicza wydatków, czy ma
na wykończenie? Inaczej, gdyby założył fundament, a nie zdołałby wykończyć,
wszyscy, patrząc na to, zaczęliby drwić z niego: Ten człowiek zaczął budować, a
nie zdołał wykończyć. Albo który król, mając wyruszyć, aby stoczyć bitwę z
drugim królem, nie usiądzie wpierw i nie rozważy, czy w dziesięć tysięcy ludzi
może stawić czoło temu, który z dwudziestoma tysiącami nadciąga przeciw niemu?
Jeśli nie, wyprawia poselstwo, gdy tamten jest jeszcze daleko, i prosi o
warunki pokoju. Tak więc nikt z was, kto nie wyrzeka się wszystkiego, co
posiada, nie może być moim uczniem.
Kto nie ma w nienawiści ...
Szokujące
słowa wypowiada dziś Jezus. Szokujące i bardzo wymagające. Czytając dzisiejszą
Ewangelię zadaję sobie pytanie: „czy to
co czego wymaga Chrystus jest dla normalnych ludzi, czy może tylko dla wybranych?”
Jak można "mieć w nienawiści" swoich najbliższych, swoich
rodziców, swoją rodzinę? Przecież to jest nieludzkie, przecież to jest wbrew
przykazaniu miłości. Czy nie jest to jeden z tych momentów gzie Chrystus
zaprzecza sam sobie? Jeśli bowiem dosłownie potraktować wezwanie Mistrza, to życie
człowieka, życie ucznia chrystusowego staje się całkowicie niezrozumiałe, a nawet
sprzeczne. Z jednej strony wymaganie stawiane w dzisiejszej Ewangelii, a z
drugiej strony powtarzane wielokrotnie przykazanie miłości bliźniego ...
Najbardziej
jednak drastyczne są ostatnie słowa: "Kto nie wyrzeka się
wszystkiego, co posiada nie może być moim uczniem !" Czy takie
radykalne podejście do chrześcijaństwa jest jeszcze możliwe dla normalnego
człowieka, czy jest to raczej już tylko „ścieżka dla orłów”, powołanie dla
wybranych, wyzwanie dla "zawodowców"? Na czym polega owo wyrzekanie
się wszystkiego, owo zaparcie się siebie?
Sądzę,
że w odpowiedzi na te wszystkie, powyżej postawione pytania trzeba najpierw rozróżnić
dwie rzeczy:
-
po pierwsze Chrystus mówiąc w taki właśnie obrazowy sposób, chce nam uzmysłowić
to, o czym w kilka wieków później św. Augustyn będzie uczył mówiąc: „Jeśli Bóg jest na pierwszym miejscu w twoim
życiu, to wszystko jest na właściwym miejscu, ale jeśli Bóg nie jest na
pierwszym miejscu w twoim systemie wartości, to w twoim życiu jest bałagan i
wszystko jest poprzestawiane.”
-
i po drugie, musimy sobie ustawicznie stawiać pytania o to, czy żyjemy
radykalizmem ewangelicznym.
Takie
pytania musimy sobie stawiać osobiście. Na czym – według mnie -
polega ów radykalizm ewangeliczny? Co znaczy - dla mnie -
wyrzekanie się wszystkiego? Jak ja mam nieść mój własny krzyż, aby być godnym
miana ucznia Chrystusowego? Nie ma bowiem w tym względzie jakichś generalnych
rozwiązań i ogólnych recept. Nie ma jednej, ogólnie powszechnej odpowiedzi. Innego
radykalizmu będzie potrzebował kartuski zakonnik, czy siostra zakonna, a innego
matka chorego dziecka, czy ojciec wielodzietnej rodziny. Innego zaparcia się
siebie będzie Chrystus oczekiwał od ucznia przed maturą, a innego od dyrektora
zakładu pracy przed bardzo trudną decyzją personalną. Inaczej będzie ten ewangeliczny
radykalizm realizowała matka czy ojciec w rodzinie, a inaczej ksiądz, inaczej
dziecko a inaczej człowiek dorosły i w podeszłym wieku. Ale też nie można
pozostawić tego fragmentu Ewangelii z boku, udawać, że go nie ma, że jest to
tylko wynik redakcyjnych zabiegów św. Łukasza. Ewangeliczny radykalizm jest
jednym z najważniejszych przesłań chrześcijaństwa. I bez niego wszystko rozmywa
się w nijakości, w mdłym moralizatorstwie i słodkim ględzeniu. Nie można też twierdzić, ze jest on wezwaniem
tylko dla mnichów, dla wybranych, dla żyjących „na górnych półkach”. To byłoby
nieporozumienie. Wezwanie Chrystusa jest skierowane do uczniów, a nie do
wybranych. Każdy oczywiście musi „usiąść
i obliczyć wydatki”, czy będzie zdolny podołać nałożonym sobie zobowiązaniom,
ale to musi zrobić każdy, a nie tylko ten kto czuje specjalne powołanie do
kapłaństwa, czy życia konsekrowanego.
Każdy
musi rozważyć i policzyć, czy stać go na poniesienie wszystkich konsekwencji
swojej decyzji. Niemniej jednak każdy z nas jest osobiście zobowiązany do
klarownych i definitywnych rozstrzygnięć.
I
kiedy Chrystus mówi bardzo zdecydowanie i jednoznacznie: „nikt z was, kto nie wyrzeka się wszystkiego, co posiada, nie może być
moim uczniem”, to nie jest to tylko retoryczna figura literacka, ale
faktyczny i realny wymóg stawiany prawdziwemu wyznawcy Chrystusa. Jak bowiem ktoś powiedział: „Być oderwanym od wszystkiego, to podstawowy
warunek, aby nie być na wszystko obojętnym”.
Być
może we współczesnym świecie tak wiele jest obojętności i zobojętnienia na los
innych właśnie dlatego, że ludzie są za bardzo przywiązani do tego co posiadają
i nie umieją nabrać dystansu. Chrystus proponuje więc bardzo skuteczne
lekarstwo na obojętność i znieczulicę, oderwanie się od wszystkiego i
umieszczenie na centralnym miejscu mojego życia samego Boga, bo (warto może
powtórzyć słowa św. Augustyna): „Jeśli
Bóg jest na pierwszym miejscu w twoim życiu, to wszystko jest na właściwym
miejscu, ale jeśli Bóg nie jest na pierwszym miejscu w twoim systemie wartości,
to w twoim życiu jest bałagan.”
A
jak jest w twoim życiu?
Kazanie
do druku TUTAJ